Першому в Україні 130 років

Першому в країні київському трамваю 14 червня 2022 року виповнилося 130 років.

Від імені всіх електротранспортників України щиро вітаємо колектив комунального підприємства «Київпастранс» з цією знаменною подією.

Перші електричні трамваї на Олександрівському (нині Володимирському) узвозі. 1892.

Історія столичного електротранспорту починається з 21.12.1890 року, коли було створено Акціонерне товариство “Київська міська залізниця”, метою якого було будівництво та експлуатація міської залізниці. 30.07.1891 року розпочалась експлуатація першого маршруту міської залізниці по вул. Васильківській і Хрещатику на кінній тязі. Однак далі кінна тяга виявилась неспроможною долати стрімкі підйоми. Тоді у лютому 1892 року на вулицях міста з’явились паровики. Але й вони не вирішували проблеми. Тому у червні 1892 року на найстрімкішому Олександрівському узвозі (нині Володимирський) вперше у Східній Європі з’явився електричний трамвай. Лінія першого трамвая Києва була протяжністю 1,5 км.

У наступному році маршрут було продовжено на Печерськ по нинішній вул. Грушевського (також зі стрімким ухилом). Експлуатація електричного трамвая уже в перші місяці виявила свої переваги на стрімких міських вулицях. У 1893 році  прибутки цієї лінії покрили не тільки витрати на її експлуатацію, але й збитки від експлуатації ліній з кінною і паровою тягами, ще й добра частина прибутку залишалась. Це дало поштовх для якнайшвидшої електрифікації ліній, які експлуатувались на кінній і паровій тягах. У 1894-95 роках трамваї запустили вулицями Володимирською та Караваєвською, нині Льва

 Толстого, а також від Лук’янівської площі до Сирця. Ще через два роки вони курсували на Жандармській вулиці, нині Саксаганського. Також з’єднували Галицьку площу, зараз – Перемоги, з Сінним базаром, сьогодні – Львівська площа. У 1898 – 1899 роках Подільсько-Хрещатикську лінію продовжили до фортечних воріт на Печерську, а також відкрили рух трамваїв від Бессарабки до Політехнічного інституту.  На кінець Х1Х століття довжина  трамвайних ліній в одноколійному вимірі складала 66,2 км, у т.ч. електрифікованих – 49,6 км.

          Одночасно з будівництвом трамвайних ліній один за одним споруджуються трамвайні парки: Васильківський, Лук”янівський і Троїцький (1891), Олександрівський (1892) та Кузнечний (1894). Для обслуговування колійного господарства у 1891 році було створено колійне бюро, а з появою електричного трамвая – і електротехнічне бюро (1892).

У подальшому київський трамвай пережив, як і мешканці міста, події  першої світової війни, був свідком революційних подій та визвольного руху в Україні в період 1917 – 22 років, пережив фашистську окупацію та події другої світової війни.

У повоєнні роки київський трамвай стрімко розвивався. Збільшувалася протяжність трамвайних ліній, парк рухомого складу поповнювався новими типами, як вітчизняного (МТВ-82, КТВ-55 та ін.), так і імпортними (Т-2, Т-3) трамвайними вагонами.

 

Найбільшого розвитку київський  трамвай досягнув на початку 90-х років минулого століття. У 1990 – 91 роках протяжність трамвайних колій у місті досягла майже 282 км., а послугами цього виду транспорту скористалися понад   400 млн. пасажирів щорічно.

У подальшому, незважаючи на скорочення трамвайної мережі та зменшення обсягів пасажироперевезень, цей вид громадського транспорту є і понині одним з провідних у місті. Останніми роками відбувалося оновлення парку рухомого складу новими сучасними типами трамвайних вагонів, планувалося часткове відновлення трамвайних маршрутів у центральній частині міста. Нажаль ці плани перервала війна.

З початком вторгнення рашистів в Україну та частковим руйнування інфраструктури міського електротранспорту міста були призупинені расажироперевезення також і трамваями. Після звільнення від окупантів навколишніх населених пунктів та всієї північної частини України київський трамвай поступово відновлює свою роботу.

Станом на червень п.р. відновили роботу маршрут

и ліній швидкісного трамвая, відновлено пошкодже

ну інфраструктуру та здійснюються перевезення до Пущі-Водиці, курсує трамвай №19 від “Контрактової площі” до площі “Тараса Шевченка”. Продовжують роботу за постійними схемами трамвайні маршрути №№2, 8К, 22К, 29К, 33А, відновлено роботу електронної системи оплати та обліку проїзду. Відновлювальні роботи продовжуються.

Приєднуйтесь до обговорення!

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


вісім − = 0