Робота міського електротранспорту в умовах карантину

Запровадження Урядом у березні п. р. карантинних заходів у зв’язку з пандемією коронавірусу COVID-19 суттєво вплинуло на показники роботи підприємств міського електротранспорту.

За підсумками роботи підприємств у першому півріччі 2020 року обсяги послуг з пасажироперевезень трамваями та тролейбусами зменшилися у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 43 %, транспортна робота (пробіг рухомого складу з пасажирами) на 10 %, доходи від оплати проїзду на 34,5 %.

Через обмеження у період з 12.03.20 р. по 22.05.20 р., коли за рішеннями органів місцевого самоврядування в деяких містах робота громадського транспорту була  зупинена (Бахмут, Луцьк), а в більшості міст переведена на перевезення за спеціальними перепустками (Київ, Дніпро, Кривий Ріг, Одеса та ін.), скорочення обсягів пасажироперевезень у першому півріччі відбулося в межах від 10 – 11 % (Львів, Маріуполь) до понад 50 % (Тернопіль, Черкаси, Дружківка).

Послаблення карантинних заходів після 22 травня п. р. не змінило вимог щодо перевезень міським громадським транспортом. Обмеження щодо наповненості салонів рухомого складу впливає на його провізну спроможність та одночасно вимагає від органів місцевого самоврядування та керівників підприємств збільшення випуску на лінію рухомого складу для забезпечення зростаючого попиту в перевезеннях мешканців міст.

Отже необхідно очікувати що перевізники і надалі будуть втрачати кошти від оплати проїзду та вимушені збільшувати витрати для зростання обсягів транспортної роботи.

Зменшення доходів від надання транспортних послуг не могло не позначитися на фінансовому стані підприємств. Так показник покриття експлуатаційних витрат підприємств надходженнями від реалізації квитків за проїзд у І півріччі 2020 року зменшився на 40 % і склав лише 17,4 % (за аналогічний період 2019 року – 27,1 %). Водночас збільшення фінансування з місцевих бюджетів на 9 % не в повній мірі компенсувало втрати підприємств. Збитковість підприємств міського електротранспорту України склала майже 8 %, а загальна кредиторська заборгованість зросла на 32,2 % та склала понад 470 млн. гривень. Найбільша збитковість зокрема виникла на підприємствах міського електротранспорту міст Суми (-51,8%), Дружківки (- 33,5%),  Краматорська (- 32,7%), Чернівців (- 29,1 %).

Аналіз доходної частини підприємств за джерелами надходжень свідчить, що в умовах обмежень, пов’язаних з пандемією коронавірусу COVID-19, найменші фінансові втрати мають підприємства, які встановили передбачені законодавством договірні відносини з органами місцевого самоврядування та отримують фінансування за фактично виконану транспортну роботу, а саме підприємства міст Одеси, Вінниці, Житомира та ін.  Перехід на договірні взаємовідносини згідно умов, передбачених постановою Уряду України від 14.11.2012 р. № 1045, є реальним шляхом забезпечення стабільного фінансового стану підприємств в умовах глобальних викликів сьогодення.

Беручи до уваги що пандемія продовжується, корпорація «Укрелектротранс» і в подальшому буде здійснювати моніторинг, аналіз та інформування про вплив карантинних обмежень на роботу міського електротранспорту та життєдіяльність підприємств галузі.

Приєднуйтесь до обговорення!

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


+ два = 9